Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Situation Sthlm slåss om sin plats

– Vi har en distributionskanal där mötet mellan köpare och säljare är mycket viktigt.
I Stockholm sker en hel del verksamhet på gatorna. Med allt från människor som säljer telefonabonnemang och vill värva medlemmar till organisationer till tiggare. Det gäller för oss att synas och sticka ut i mängden, säger Ulf Stolt, chefredaktör på Situation Sthlm.

Situation STHLM

Samtidigt som gatan är tidningens viktigaste distributionskanal, försöker man också hitta vägar in i den digitala världen. Exempelvis finns det nu möjlighet att betala via sms och tidningen startar också ett pilotprojekt där man ska kunna köpa Situation Sthlm med kreditkort.
– Folk går inte runt med kontanter i samma utsträckning som man gjorde förr. På detta sätt tror vi att fler kommer att köpa tidningen, säger Ulf.
Ulf Stolt hamnade på Situation Sthlm av en ren slump. Han fick chansen att göra ett arbetsmarknadsprojekt 1995 på den då nystartade tidningen. 1997 blev han chefredaktör och har varit det sedan dess.

Hela intrycket viktigt
Förra året började V-TAB trycka Situation Sthlm. Ett steg i rätt riktning, enligt Ulf.
– Trycket är oerhört viktigt. Det påverkar hela intrycket av tidningen. Vi vill att det vi ser på skärmen när vi lämnar tidningen till tryck, är det som kommer tillbaka när den är tryckt och klar. Det har inte varit några som helst problem med V-TAB. Hela tryckprocessen fungerar jättesmidigt.
Per Raneke är säljare för Tidskrifter på V-TAB och är den som sköter kontakterna med Situation Sthlm.
– Det är kul att trycka en produkt där de mjuka värdena finns med i grunden och som uppmärksammar en utsatt grupp människor. Tidningen är också mycket bra rent redaktionellt.
Ulf berättar att de flesta insändarna till tidningen just handlar om hur de som har läst tidningen blivit positivt överraskade över hur bra den är.
– Att jobba med Situation Sthlm är oerhört kul. Särskilt de sista dagarna innan tryck när allt faller på plats. Mitt mål är att göra en så bra tidning som möjligt. Det är så jag tror att jag bidrar bäst.

Ulf Stolt

Ulf StoltAktuell som: Chefredaktör för Situation Sthlm.
Bor: I Nacka, Stockholm.
Ålder: 49 år.
Familj: Gift och har två egna barn samt två styvbarn.
Intressen: Läser böcker och spelar bas.

Situation Sthlm

Situation Sthlm vill skapa debatt och opinion runt frågor som rör hemlösa människor. Tidningsförsäljarna medverkar själva i tidningen och uppmuntras också att delta i tidningens skrivarverkstad. Säljarna köper tidningen för 25 kronor, säljer den för 50 och behåller mellanskillnaden.
Upplaga: 33.100 ex. Antal läsare: 147 000. Utgivning: Varje månad. Tryck: V-TAB Vimmerby.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!