V-TAB säljer tryckerifastighet i Vimmerby | V-TAB

V-TAB säljer tryckerifastighet i Vimmerby

2010-07-01

Fler livsstilsmagasin trycks i Vimmerby

​Som ett led i att Stampen-gruppen och V-TAB renodlar verksamheten har V-TAB sålt en fastighet i Vimmerby till Hemfosa. V-TAB kvarstår som hyresgäst med ett långsiktigt hyresavtal. V-TAB köpte VTT Grafiska i Vimmerby den 20 maj i år och det är den fastigheten som nu har sålts.

– V-TAB:s ambition är att inte själva äga fastigheterna som vi har produktion i, Vimmerby är inget undantag. V-TAB är ett företag under utveckling och det betyder att pengarna behövs till återinvestering och tillväxt, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

I och med försäljningen av tryckerifastigheten i Vimmerby har Stampen-gruppen sedan 2007 avyttrat fastigheter för drygt 900 miljoner kronor.

– Det här är en övergripande strategi som vi har inom koncernen. Vi ser Hemfosa som en mycket bra hyresvärd, som för några månader sedan också köpte V-TAB:s fastighet i Landvetter, säger Mats Reimertz som samordnar Stampens verksamheter inom  fastighetsområdet.

Navet har varit Stampen-gruppens rådgivare i samtliga fastighetsaffärer sedan 2007 .

V-TAB, som ingår i Stampen-gruppen, är Nordens största tryckerigrupp med verksamhet på 14 anläggningar i Sverige. V-TAB:s huvudsakliga verksamhet är tryckning av dagstidningar, periodiska tidskrifter, direktreklam, produktion av skyltar och butiksreklam och bok- och katalogtryck. Stora dagstidningskunder är Göteborgs-Posten, Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Metro. V-TAB har 950 medarbetare och omsätter ca 2 miljarder kronor. Största ägare i V-TAB är Stampen-gruppen. Läs mer på www.v-tab.se

STAMPEN-GRUPPEN är en snabbväxande mediekoncern som idag är Sveriges största tidningsägare. I Stampen-gruppen ingår också digitala medier, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar. Stampen omsätter över 5 miljarder kronor.www.stampen.com