V-TAB ökar på magasin och minskar på direktreklam | V-TAB

V-TAB ökar på magasin och minskar på direktreklam

2011-06-01

V-TAB strukturerar om verksamheten för tryck av direktreklam och tidskrifter. Ca 85 medarbetare berörs direkt eller på sikt av förändringen. Samtidigt planeras utbyggnad av tryckeriet i Vimmerby och investering i Sveriges modernaste magasinspress.

– Genom vår storlek och geografiska spridning har vi möjlighet att flytta uppdrag mellan anläggningarna. Det gör att vi kan utnyttja kapaciteten på bästa sätt, men det innebär också överkapacitet på en del anläggningar. Vi har en situation där upplagor och sidomfång minskar för direktreklam och tidskrifter, till viss del även för dagstidningar. Det gör att vi behöver anpassa vår verksamhet och minska bemanningen. De medarbetare som blir berörda kommer att få hjälp genom de omställningsföretag som vi samarbetar med, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

Utbyggnaden av tryckeriet i Vimmerby kommer att öka kapaciteten inom magasinstryck. I Vimmerby finns redan idag en toppmodern utrustning och den kommande investeringen innebär att V-TAB nu får en tryckpress som inte har någon motsvarighet i Sverige.

– Vi måste både gasa och bromsa och anpassa vår verksamhet till marknaden. Vi vill få en långsiktig lönsamhet och förbättra resultatet. Vissa delar av verksamheten måste därför utvecklas samtidigt som vi måste dra ner på andra håll i koncernen. Vimmerby är en anläggning som vi har valt att satsa på och bygga ut, säger Peder Schumacher.

Sedan tidigare har V-TAB beslutat att lägga ner heatsettryckerierna i Östertälje, Falköping och Kungsbacka. Med dagens besked kommer totalt ca 135 medarbetare att bli berörda.

V-TAB är Nordens största tryckerikoncern med verksamhet på 14 anläggningar i Sverige. V -TAB:s huvudsakliga verksamhet är tryckning av dagstidningar, periodiska tidskrifter, direktreklam, produktion av skyltar och butiksreklam och bok & katalogtryck. Stora dagstidningskunder är Göteborgs-Posten, Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Metro. V-TAB har ca 950 medarbetare och omsätter ca 2 miljarder kronor. Största ägare i V-TAB är Stampen-gruppen.

STAMPEN-GRUPPEN är en snabbt växande mediekoncern som idag är en av Sveriges största ägare av dagstidningar. I Stampen-gruppen ingår också digitala medier, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar. Stampen omsätter över 5 miljarder kronor. www.stampen.com

För ytterligare information om V-TAB, kontakta:

Fredrik Hernnäs, vVD och produktionschef
E-post: fredrik.hernnas@v-tab.se