Tryckerikoncernen V-TAB samlar heatsetproduktionen i Vimmerby

2011-04-04

Tryckerikoncernen V-TAB samlar heatsetproduktionen i Vimmerby

För att öka tryckkapaciteten och bredda kunderbjudandet har V-TAB under de senaste åren förvärvat flera heatsetanläggningar. Idag informerades personalen på V-TAB om ledningens avsikt att stänga anläggningarna i Kungsbacka, Falköping och Östertälje och samla företagets heatsetproduktion i Vimmerby.

Detta berör ca 50 medarbetare på V-TAB. Åtgärderna är ett led i att stärka konkurrenskraften och fortsätta utveckla V-TAB inom heatsetområdet.

– Det är självklart ingen bra situation för personalen på de anläggningar vi stänger. Vi bedömer att åtgärderna är nödvändiga dels för att säkerställa företagets långsiktiga lönsamhet, dels för att kunna utveckla vårt erbjudande till kunderna. Planen är att flytta tryckutrustning från anläggningen i Falköping till V-TAB Vimmerby. I Vimmerby har vi redan idag en toppmodern utrustning och ligger i framkant med magasinstryck, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

MBL-förhandlingar inleds inom kort.

V-TAB är Nordens största tryckerikoncern med verksamhet på 14 anläggningar i Sverige. V -TAB:s huvudsakliga verksamhet är tryckning av dagstidningar, periodiska tidskrifter, direktreklam, produktion av skyltar och butiksreklam och bok & katalogtryck. Stora dagstidningskunder är Göteborgs-Posten, Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Metro. V-TAB har ca 950 medarbetare och omsätter ca 2 miljarder kronor. Största ägare i V-TAB är Stampen-gruppen.

Stampen-gruppen är en snabbt växande mediekoncern som idag är en av Sveriges största ägare av dagstidningar. I Stampen-gruppen ingår också digitala medier, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar. Stampen omsätter över 5 miljarder kronor.
www.stampen.com