Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Pappersnörd med kunden i fokus

 

Som Key Account Manager på V-TAB kombinerar Caroline Törnblad intresset för papper, ekonomi och affärsutveckling. ”Drivkraften är att hitta de bästa lösningarna för varje kund”, säger hon.

Caroline Törnblad går gärna ner i tryckeriet för att titta på tryckpressarna i arbete. Intresset för papper väcktes under studietiden när hon arbetade extra på Stora Enso i Hyltebruk.

– Jag är född utanför Hyltebruk och trivdes jättebra på pappersbruket. Efter examen arbetade jag på försäljningskontoret i Stockholm och blev en riktig pappersnörd. I dag kan jag inte tänka mig en annan bransch än papper och tryck.

Nyhetsbrev-1-2014-Caroline

Intresset för fint papper väcktes på en reklambyrå
Efter några år i Stockholm packade Caroline och hennes sambo kartongerna och flyttade till Göteborg. Där arbetade hon på en reklambyrå och intresset för fint papper och kreativa lösningar växte ytterligare. Så en dag för sju år sedan ringde telefonen. V-TAB hade fått tips om civilekonomen Caroline med de stora kunskaperna om papper och tryck.

I dag arbetar Caroline som Key Account Manager på V-TAB i Norrahammar och trivs med utmaningarna som segmentet direktreklam erbjuder. En stor utmaning är att kunderna lever på en konkurrensutsatt marknad där varje krona av mediekakan ska generera ökad försäljning. Det gäller för Caroline och hennes kollegor att förekomma kundernas behov.

Varje kund är unik
– Jag arbetar främst med kunder inom livsmedels- och elektronikbranschen. Varje kund är unik och en viktig del av mina arbetsuppgifter är att bidra till utvecklingen av nya tjänster som bland annat erbjuder mer flexibel administration och ännu bättre totalekonomi.

Caroline gillar att direktreklam är tydligt säljdrivande och relationsbyggande.

– Det finns en stark relation mellan konsumenterna och direktreklamen från exempelvis livsmedelsbranschen. Det märks inte minst när något företag försökt dra ner på upplagan på landsorten. Då blir det ibland ett ramaskri bland konsumenterna.

Nytänkande och kundnytta
Under Carolines tid på V-TAB har mycket hänt inom pappers- och tryckeribranschen. Bland annat för att de flesta dagstidningar kämpar mot sjunkande upplagor. Konjunkturen ställer krav på nytänkande och kundnytta. –

Dagstidningarnas omstrukturering påverkar hela vår bransch och det är en pågående utmaning att anpassa sig till rådande omständigheter. Vi gör det till exempel genom att utveckla ännu fler digitala lösningar åt våra kunder.

 

Text: Anne Hammarskjöld Foto: Tom Bengtsson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!