Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

MEDIAMECCA går mot strömmen

MEDIAMECCA är landets största nätverk för mediebranschen med över 9000 medlemmar. Förutom att arrangera event så har ägaren och VD:n, Jocke Örnelid, nu även startat ett magasin för sina medlemmar. Ett magasin som inte vänder kappan efter vinden.

Nyhetsbrev-MEDIAMECCA-går-mot-strömmenMecca Magazine är ett medlemsmagasin som struntar i papperstidningens död och som inte heller vill prata om det som alla andra redan pratar om. Ett magasin som vågar prova nya idéer och bevakningsområden.

– Jag tycker att många kundtidningar rent ut sagt är skittråkiga och fula. Jag vill göra ett vackert, påkostat magasin som är personligt och som vågar ta sig tid att djupdyka i långa personporträtt samtidigt som vi skriver om allt från media till film och musik, säger Jocke Örnelid.

Mecca Magazine – exklusivt magasin, bara för medlemmar
Hans ambition med magasinet, förutom att införa mer inspirerande och underhållande vinklar på det som händer i mediebranschen, är att det ska sticka ut och inte vara ett i mängden. Tanken är att det ska vara ett exklusivt magasin, bara för medlemmar, som tar upp nyheter och händelser om folk du känner eller känner till.

– Jag kör på magkänslan. Vi skriver om det som jag själv skulle tycka vore roligt och intressant att läsa. Så här långt har vi haft bra fingertoppskänsla. Magasinet blev snabbt en succé och har nu tagit en plats i hjärtat hos mediebranschen.

Mecca Magazine bryter mot det förväntade
Man kan kanske tycka att det går stick i stäv med gängse medietrender att välja ett tryckt magasin, men enligt Jocke Örnelid är det lite av själva grejen.

– Jag tror mycket på att fylla tomrum och hitta kontraster. I dag sker nästan all kommunikation digitalt och min målgrupp surfar och söker information på nätet. Då bryter ett tryckt magasin mot det förväntade. Vårt magasin landar i deras postfack istället för deras inkorg. I takt med att deras mail översvämmas är det enklare att synas och väcka intresse med ett tryckt magasin.

Valde V-TAB för den personliga kontakten
Att det är V-TAB som trycker är ingen slump.

– Jag hade träffat V-TAB och Per Raneke, som idag är MEDIAMECCAs kontakt hos V-TAB, ett par år tidigare när magasinet ännu var på idéstadiet. Och fast V-TAB inte var billigast så fick jag det överlägset bästa intrycket av Per. Då som nu var han oerhört driven och genuint nyfiken och intresserad av mig och min idé. Och jag är imponerad av att jag som liten kund blir behandlad som en stor kund hos en sådan gigantisk aktör som V-TAB faktiskt är, avslutar Jocke Örnelid.

Om MEDIAMECCA
• MEDIAMECCA ägs och drivs sedan 2007 av grundaren Jocke Örnelid.
• MEDIAMECCA är landets största nätverk för mediebranschen med över 9000 medlemmar
• MEDIAMECCA håller fyra stora branschmässor under 2014. Varje event fokuserar på en av fyra, stora mediediscipliner; TV, print, digitalt och mobilt. 2015 lanseras MEDIAMECCA i Danmark.
• För att kunna anmäla dig till eventen behöver du få en inbjudan från värdbyrån eller sponsorerna. Däremot kan du, om du är medlem, kostnadsfritt boka biljett till efterfesterna som tar vid klockan 17.30. • Alla som arbetar på en medie- eller reklambyrå eller på en annonsavdelning kan bli medlemmar.
• Du kan läsa mer om hur du blir medlem här.

 


 

 

 

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!