Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Kreativ lösning fick PostNord att välja V-TAB

I hård konkurrens med flera av Europas största heatsettryckerier har V-TAB tagit hem ett rekordstort uppdrag för logistikföretaget PostNord.

– Det som avgjorde till vår fördel var kreativiteten och bredden i vårt erbjudande, säger Bo Karleving, försäljningschef för tidskrifter hos V-TAB.

Avtalet sträcker sig över tre år, med option på ytterligare 1+1 år, och började gälla från och med 1 februari. Uppdraget omfattar tryckning av Uppslaget, omslaget till PostNords oadresserade direktreklam som vid varje utskick når drygt tre miljoner hushåll.

Uppslaget trycks två gånger i veckan i Vimmerby och har en total årsupplaga på 300 miljoner exemplar. V-TAB levererar trycksakerna till PostNords åtta terminaler runt om i Sverige.

Montering av text och annonser
1Miria-Lind-projektledareEtt flertal tryckerier, både svenska och utländska, har konkurrerat om PostNord-uppdraget. Att valet till slut föll på V-TAB har flera orsaker. Bo Karleving framhåller det nära samarbetet mellan marknad och produktion som en viktig faktor för att kunna erbjuda kunden rätt förutsättningar fullt ut:

– En förändring jämfört med PostNords tidigare upplägg är att vi tar hand om montering av text och annonser inför varje tryckning. Det arbetet görs vid prepressavdelningen i Västerås.

Initialt trycks Uppslaget i samma format som tidigare (174 x 280 mm), men det kan på sikt bli aktuellt att se över både format och pappersval.

Enligt TNS Sifo ligger det genomsnittliga obs-värdet för Uppslaget på 51 procent.
Ett observationsvärde avser hur många personer som observerat en annons eller kampanj.

Text: YLVA CARLSSON

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!