Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Johan skapar trygghet – och får affärerna att växa

Kunden ska känna sig trygg med V-TAB – det är säljaren Johan Sunds devis.
johan-Sund__2_582

Det finns problem och så finns det lyxproblem. Just nu går det så bra för V-TAB att tryckpressarna går för fullt i Vimmerby. För årets första tre månader har beläggningen ökat med 15 procent och den reviderade budgeten för 2015 visar en ökad omsättning om cirka 10 procent jämfört med 2014.

Johan Sund, säljare på V-TAB:s försäljningsavdelning i Stockholm, är mer än nöjd:

– Beläggningen är hög, vi har en av Sveriges modernaste heatsetanläggningar som fungerar väldigt bra och som kommer att göra det under många år framöver, säger han.

Skapat nya kundrelationer

De bakomliggande faktorerna för det höga trycket på magasinssidan är flera, berättar han:

– Bland annat har några konkurrenter i branschen fallit bort och nya titlar har på så vis hittat sin väg till oss i Vimmerby.

Johan Sund började som säljare på V-TAB för snart två år sedan. Då startade han i princip på noll när det gäller antalet egna kunder, en utmaning han gillar. Sedan dess har han byggt upp och skapat nya kundrelationer. Det är en av hans specialiteter, och han gör det på sitt eget sätt. Johan beskriver sig som en sorts ambassadör för kunden, som leder kunden rätt och som också för kundens talan internt.

– När man etablerar nya kundkontakter hänger inte allt på priset utan på att skapa trygghet. Vi måste också vara minst lika bra eller lite bättre för att vinna kundens förtroende att byta till oss, säger han.

Utstråla trygghet

Johan Sund har arbetat med någon form av försäljning i hela sitt liv, är marknadsekonom och har studerat såväl ledarskap som PR och kommunikation. Kombinationen av studierna hänger samman med hans stora intresse för både försäljning och människor.

– Jag är otroligt intresserad av de processer som sker mellan människor när de kommunicerar. Jag har också haft ledande befattningar och för att lyckas nå fram till människor är det viktigt hur du uttrycker dig och hur du behandlar andra. Man ska utstråla trygghet och vara tillförlitlig. Det är en grundförutsättning för att göra affärer, säger han.

Text: Elisabet Tapio Neuwirth
Foto: Mikael Lindgren

Mer om Johan
Namn: Johan Sund
Gör: Säljare på V-TAB i Stockholm.
Ålder: 52.
Familj: Fru, en son på 13 år och en fosterson på 21 år.
Tidigare jobb: De senaste 20 åren har jag bland annat jobbat med många av de stora mediehusen, men även med små förlag och fått förståelse för deras verklighet. Jag har drivit eget säljbolag med och utan anställda i flera år.
Fritid: Hjälper till med yngste sonens hockeylag som materialansvarig. Jag gillar att träna, snickra, jaga samt köra runt med min traktor och motorcykel. På semestern ligger jag gärna i båten och guppar eller ser mig omkring i världen.
Det visste du inte om mig: Jag är en ”bonnunge, uppväxt på landet utanför Södertälje och bor nu i mitt föräldrahem. Det som utmärker en bonnunge är att man är van vid att allt inte finns runt husknuten. Vill man ha något så får man anstränga sig lite. Och ja: det finns paralleller till det i mitt arbete.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!