Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Jakten på nya kunder sporrar Håkan

Att kunna lite om mycket ser säljaren Håkan Karlsson i Vimmerby som sin största styrka. Tack vare sin bakgrund som plåtkopist och repromontör förstår han det mesta om tekniken bakom de produkter han säljer.

Nyhestbrev-3-2014-Jakten-på-nya-kunder-sporrar-Håkan

Med sina 30 år i branschen är de få som kan slå Håkan Karlsson på fingrarna. Han har full koll på uttryck som bulk (papprets tjocklek) och opacitet (mått på hur genomskinligt ett papper är).

– Jag började på dåvarande VTT Grafiska i början av 1980-talet. Min bror jobbade redan där och jag tyckte att det verkade vara en spännande arbetsplats.

Från offset till digitaltryck
Genom åren har han varit med om flera teknikskiften. Från offset till dagens moderna heatsetteknik och digitaltryck. Den största skillnaden i dag jämfört med 80-talet är processen från text och bild till färdig tryckplåt. Då tog pappers- och filmmontering av ett månadsmagasin cirka en vecka. I dag går det på ett par timmar med den senaste tekniken.

I slutet av 1990-talet blev Håkan tillfrågad om han ville bli säljare. Han nappade på erbjudandet, men erkänner utan omsvep att början blev tuff.

– Jag fick penna, block och en telefon. Sedan var det bara att börja ringa och jaga nya kunder direkt. Som tur var hade jag jättebussiga kollegor som kunde hjälpa mig.

Egmont Tidskrifter – en av V-TAB:s största kunder
Efter något år fick Håkan ta över kundkontakten för dansbandstidningen Får jag lov? Tidningen såldes senare till Egmont Tidskrifter, som i dag är en av V-TAB:s största kunder med över 40 titlar.

– Kontraktet med Egmont har betytt väldigt mycket för oss. 2006 fick vi förtroendet att trycka Sveriges ledande resemagasin Vagabond. Det ser jag som ett bevis för att Egmont verkligen litar på att vi kan leverera produkter till toppkvalitet.

Kollegor beskriver Håkan som eftertänksam och förtroendeingivande. Egenskaper han har stor nytta av i sin nuvarande roll som Key Account Manager där han jobbar långsiktigt och strategiskt med V-TAB:s nyckelkunder. Totalt har han ansvar för 35-40 kunder, varav många vid sidan av Egmont är relativt små. Han reser ungefär 80 dagar om året.

Golfspel med familjen på fritiden
På fritiden hänger den tidigare fotbollsspelaren Håkan gärna på golfbanan. Minst ett par gånger i veckan går han en runda på Tobo GK:s bana, som ligger mellan Vimmerby och Hultsfred. Här tävlar han mot sig själv (15 i handicap) och träffar goda vänner. Och vem vet, om några år kanske han får sällskap av sonsonen Sigge, som i dag är fyra och ett halvt.

– Han har fått en golfklubba och gillar det mesta som har med bollar att göra. Vi har roligt ihop, jag och Sigge, säger Håkan som också har ytterligare ett barnbarn – Olle, sex månader. Det lär bli många chanser till gemensam träning framöver, Håkan och hans dotters familj bor bara ett stenkast från varandra.

Barnens mamma har gått i sin pappas fotspår. Josefine Karlsson är just nu föräldraledig, men jobbar i vanliga fall som projektledare på V-TAB.

Text: YLVA CARLSSON

 

Fakta:

Namn: Håkan Karlsson
Gör: Key Account Manager på V-TAB i Vimmerby.
Ålder: 58.
Familj: Sambo, barn och barnbarn
Tidigare jobb: Har arbetat på slakteri i tio år
Fritid: Golf, umgås med familj och vänner, se på idrott live och på TV
Favoritlag: Håller på MoDo i hockey (”alltid retar det någon, det finns ju många frölundaiter på V-TAB”)
Det visste du inte om mig: Varit fotbollstränare i 20 år i fyra olika klubbar från division III till division V. Senaste och sista uppdraget 2006.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!