Online 1 | Online 2
Online 1 | • Online 2

Beställningar via webbshopen sparar både pengar och miljö

Det nya beställningsförfarandet via V-TABs webbshop har förenklat Axfoods inköpsprocesser och dessutom minskat fraktkostnaderna. V-TAB har skapat en logistikmodell som ger vinst på flera olika sätt.
Nyhetsbild Beställningar via webbshopen sparar både pengar och miljö
Axfood är Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Detaljhandeln drivs genom Willys och Hemköp som är Axfoods egenägda kedjor. Koncernen samverkar även med ett antal handlarägda butiker, bland dem Hemköp, Handlar’n och Tempo.

Axfood har sen tidigare använt sig av V-TABs webbshop för att beställa exempelvis budskapsbärare till butikerna, plastfickor och hyllkantslister med mera. Men inköpen har gjorts från flera olika håll.

– Det handlar om stora volymer av beställningar och den tidigare hanteringen var inte tillräckligt kostnadseffektiv, säger Jonas Modén, key account manager på V-TAB.

Det Axfood gjort tillsammans med V-TAB är att centralisera inköpen via en stor plattform. Så i höst kan alla butiker beställa sina varor via Axfoods intranät, som är direktlänkat till V-TABs webbshop. Beställningarna går sedan automatiskt till V-TABs stora lager i Norrahammar, sydväst om Jönköping, där produkterna packas och skickas till butikerna redan dagen efter.

– Vi lagerhåller även andra produkter åt Axfood, vilket innebär att beställningar från webbshopen och andra varor kan sampackas och köras ut vid ett och samma tillfälle. Vi får dessutom en helhetsbild över Axfoods produkter och vårt beställningssystem för att vi blir ytterst butiksvänliga, förklarar Jonas.

Det nya beställningsförfarandet löser inte bara logistiken på ett bättre sätt för Axfood, konstaterar Jonas:

– När alla varor kommer från ett enda lager blir frakterna effektivare, både tids- och kostnadsmässigt. Naturligtvis finns även en fin miljövinst att räkna in.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!